středa 3. července 2013

Čokoládovokaramelový koláč (The Daring Bakers' Challenge)

Ihned na začátku by bylo příhodné se omluvit za svoji dočasnou blogovací nečinnost. Sešly se školní povinnosti a k tomu nejvíc obrovská dávka lenosti a výsledkem bylo to, že vrcholem mýho kuchařskýho umění bylo koupení si nějakýho hrozně nezdravýho salátu ve vaničce nebo maximálně polívka z pytlíku. Budu se snažit, aby se na blogu začaly objevovat opět receptový články.

Jedinou věc, kterou jsem si přislíbila za květen splnit, bylo upečení výzvy. Trošku jsem byla naštvaná, když jsem si výzvu poprvé přečetla, jelikož nás Rachael vyzvala k pečení na téma Life of Pie. Měli jsme možnost vybrat si z několika receptů (Crack Pie, Chocolate and caramel tart, Crostata di Marmellata, Double crust apple pie) anebo je klíďopíďo vyzkoušet všechny. Naštvaná jsem byla proto, jelikož jsem chtěla vyzkoušet vše, ale moje časové kapacity na to nestačily, musela jsem si tedy vybrat. Neznamená to ovšem, že ostatní si nevezmu na paškál. ;)

Pustila jsem se tedy do Chocolate and caramel tart...




... ve čtvrtek. Věděla jsem, že do soboty nebo do neděle opustím byt a tím pádem i koláč. V pátek mi volal bratr, jestli si může kousek koláče ukrojit. Milosrdná sestra Kačenka mu odvětila, že ano, ale až se vrátím, ať je tam něco přes půlku, že si potřebuju ten koláč vyfotit, tak ne, že by mi tam zbyde porce na ochutnání. Když jsem přijela domů, místo přespůlky koláče tam zbyl jeden trojúhelníček, jako aby se neřeklo nebo co... Grrrrrrrrrrrrrr.

CO BUDE TŘEBA?

uvedené množství ti vystačí na koláčovou formu o průměru 24 cm

Na těsto:
1 velký žloutek
70 g moučkového cukru nebo krupice
250 g hladké mouky
špetka soli
125 g studeného másla, nakrájeného na kostičky
2 lžíce studené vody
1 lžíce citronové šťávy + lžička citronové kůry
(Citronovou šťávu klidně nahraďte vodou a citronovou kůru nepřidávejte, původní recept je taky neobsahoval, ale já to chtěla alespoň malinko osvěžit.)

Na karamel:
100 g krupicového cukru
100 ml smetany ke šlehání, horké

Na čokoládovou náplň:
2 velká vejce
100 ml mléka
3 lžíce moučkového cukru (samozřejmě podle chuti a podle použité čokolády)
200 ml smetany ke šlehání
200 g kvalitní hořké čokolády, rozlámané na kousky
(Použila jsem 85 %ní a bylo to na mě i přes karamel a přidání cukru dost hořké... Příště tedy více cukru nebo méně hořkosti. Ale záleží na chuti každého.)


   CO TEĎ S TÍM?


Nažhavíme si troubu na 180 °C, vymažeme si formu (s odnímatelným dnem) máslem a vysypeme hrubou moukou. Hurá na těsto!

V misce si rozšleháme žloutek s cukrem a lžící studené vody, dokud nám nevznikne světle žlutá nadýchaná směs.

Na pracovní desku prosejeme mouku se špetkou soli, přidáme kostky studeného másla, z čehož následně prsty vytvoříme jakousi máslovou drobenku. Tu si shrneme do kopce, uděláme si ďůlek a do něj pak nalijeme žloutkovocukrovou směs, citronovou šťávu, přidáme citronovou kůru a rukama vypracujeme v hladké těsto. V případě, že by se nám těsto drobilo, neváhejte přidat postupně zbytek vody.

Teď by se šiklo říct, abyste si vyváleli těsto, ale mně to zase tak nešlo a dost se to trhalo, takže jsem vyložila formu kousky potrhaného těsta a žádný deficit jsem nezpozorovala. Takže si to s klidem můžete dovolit taky. Máte mé výsostné svolení.

Až se tedy dostaneme do stádia, kdy jsme jakýmkoliv způsobem přemístili těsto z bodu A (pracovní deska) do bodu B (koláčová forma) a to ještě v požadovaném stavu, aby těsto bylo ve formě tak nějak rovnoměrně, propíchneme jej párkrát vidličkou, potom jej přikryjeme archem pečicího papíru, který zatížíme závažím. Takto těsto strčíme do trouby a pečeme 9 minut. Následně sundáme pečicí papír a těsto dáme zpět trouby na 6 minut.

Připravíme si karamel. Cukr vsypeme do hrnce se silnějším dnem a pomalu jej zahříváme, aby se začal rozpouštět. Zároveň si ve vedlejším kastrůlku ohříváme smetanu. Až uvidíme, že se nám asi čtvrtina cukru rozpustila, začneme občasně míchat, dokud se nám nerozpustí všechen cukr do zlatavého karamelu. A v tomto osudném okamžiku je čas vzít kastrůlek se smetanou a pomalu ji za stálého míchání přilévat do karamelu, dokud nám nevznikne hladká karamelová poleva. Tu byste pak měli nechat vystydnout.
(Pravdou je, že jsem se bála, že mi to v tom hrnci ztuhne a bude po srandě, tak jsem to nechala "chladnout" asi minutu a pak jsem to radši nalila na  předpečené koláčové těsto. Žádná katastrofa se nestala nebo jsem ji zkrátka nezpozorovala.)

Na čokoládovou náplň je třeba, abychom zahřáli smetanu až k bodu varu. Mezitím si vyšleháme vejce s cukrem a mlékem. Svařenou smetanu odstavíme z plotýnky, přidáme do ní kousky čokolády a pomalu mícháme, dokud se nám čokoláda úplně nerozpustí. Necháme chvíli zchladnout a potom do čokolády postupně začneme přimíchávat vaječnou směs, dokud nemáme hladkou čokoládovou směs. Tu nalijeme na těsto s karamelem a šoupneme do trouby na dalších 30 minut. Po upečení by se měl střed koláče stále ještě trošičku klepat a nebýt úplně tuhý. Necháme vychladnout.

A pokud mezitím někam odjedete, tak doufejte, že na vás něco zbyde.

  


Povšimněte si, jak se nám to krásně barevně navrstvilo :).



Tak a víc fotek nemám...


 INSPIRACE - The Daring Bakers


Stejně jsou koláče super, že jo? Můžete si těsto naplnit úplně čím chcete a vždycky to chutná skvěle...
Díky Rachael za výzvu, bylo to úžaaa a jistě vyzkouším i další recepisy!


2 komentáře:

  1. Ano, zvítězil, evidentně :) Já této volby nelituji. Určitě si ho udělej někdy znovu, když toho na Tebe tentokrát moc nezbylo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Udělám, jen musím použít méně hořkou čokoládu :)

      Vymazat

Máte něco na srdci?